Integrovaná hromadná doprava očami feng shui

12.10.2018

V polovici augusta nám zmenili spôsob prepravy z Marianky do Bratislavy.  Mali sme dva spoje MHD linku č. 37 a prímestský autobus č. 215. V auguste zrušili MHD č. 37 - nechodila často, ale pohodlne a elegantne až pod Most SNP - teda do úplného centra mesta. Od augusta 2018 cestujeme už len prímestským autobusom č. 215, ale nie až na autobusovú stanicu NIVY, ako bolo zvykom. 215 nás vyloží na Patrónke, ale zasa chodí častejšie ako 37, každú pol hodinu. Po 18:00 už len každú hodinu, takže keď sa zdržíte v práci a nestihnete spoj, môžete sa odviesť 37 do Záhorskej Bystrice a odtiaľ ísť peši - a pri tej 30 minútovej prechádzke si vôbec integrovane a hromadne nepripadáte. To mi verte. Tak teda odborníci na Bratislavskú dopravu spravili z Patrónky prestupový dopravný uzol. Zaujímavé ale je, že prečo len Marianke. Prečo nepovedia Malačanom napríklad v Záhorskej Bystrici, aby si prestúpili na MHD? Marianka akoby stratila štatút mestskej časti (zrušili MHD) ale na druhej strane, nemá štatút iných obcí, ktoré majú spoj až do centra mesta, teda na autobusovú stanicu NIVY. Asi sme niečo vyviedli....Samozrejme sa zodvihla búrka nevôle obyvateľov. I ja som vypisovala na kompetentné miesta. Komunikovali zodpovedne a po troch mesiacoch som dostala odpoveď, že mojej žiadosti bude vyhovené na 100% nakoľko sa zistilo, že mesto zahlcuje individuálna doprava. Skoro som odpadla - na jednej strane chvalabohu, že na to prišili chalani, na druhej strane stačí sa pár dní voziť autobusom , alebo sa opýtať MŇA.

Priatelia, patrím k ľuďom, ktorý vlastnia osobný automobil, ale rozhodla som sa používať hromadnú dopravu....dôvod je viacej:

  • šetrím životné prostredie,
  • je to pohodlnejšie (počas jazdy môžem chatovať , meditovať, čítať knihu, písať príspevky na FB...)
  • je to samozrejme lacnejšie
  • a navyše sa fyzicky hýbem - presun medzi zastávkami, čo sa mi páči najviac)

Od augusta však stále snívam o tom, že raz keď šofér na zastávke otvorí dvere, všetci cestujúci budú hlasno hulákať pesničku od Michaela Jacksona ...They don´t care about us....ak sa niečo nezmení.

Cestovanie s hromadnou dopravou je skvelé - nikdy neviete kto si ku Vám sadne, čo Vám povie....pri presunoch trošku občas podlieham tým neodolateľným vôňam z Fornetti stánkov, ale zas mám sladší deň... Avšak keď sedím v MHD a pokúšam sa premiestniť z Hugo Miletič open air market (tržnica na Miletičke) na Patrónku, v čase od cca 15:00 do 18:00 hod vlečieme sa krokom a vedľa v kolóne stoja autá a v každom je len jeden človek-šofér!!!!!!!!!!! Sledujem tento fenomén na každej križovatke, prechode pre chodcov .....počítam autá, v ktorom bol len jeden človek. KATASTROFA. Toto naozaj potrebovali kompetentní zisťovať týraním cestujúcich, ktorí používajú hromadnú dopravu?! To tam nesedí nikto, kto by bol schopný už raz a navždy vyriešiť problém s dopravou v Bratislave? Chodia tí ľudia vôbec do terénu? Ak takého človeka nemáme, je taký veľký problém objednať vypracovanie dopravnej štúdie niekoho zo skutočného veľkomesta? Alebo len takej Prahy či Viedne?

Môj osobný a samozrejme feng shui názor je takýto. Energia musí voľne prúdiť. Kompetentní si musia uvedomiť, že tí čo používajú MHD majú byť odmenení ( a tým nemyslím, že nám tam majú nalievať víno a rozdávať oriešky, prípadne Lexaurin...). To znamená zobrať bielu farbu a vytvoriť na ŠANCOVEJ pravý pruh len pre autobusy - tie pruhy by samozrejme mali byť po celom území hlavného mesta (pokiaľ je úsek dvojprúdový). Toto je záležitosť mesta myslím - pána primátora Iva Nesrovnala.

Chápem, že odstavné parkoviská sú dlhodobejšia záležitosť ....ale ako dlho ešte budeme na ne čakať? Veď sa o tom hovorí už dlho. Prímestský návštevníci mesta si tam odstavia auto, zaplatia parkovné a na ten lístok by mali dostať cestu v MHD zadarmo. Je toto taký problém?

V Kanade vraj v pravom pruhu (ráno a podvečer) na diaľnici môžu chodiť len autá, ktoré sú plne obsadené. To znamená 4 cestujúci. Obyvatelia prímestských obcí (susedia z ulice) sa tak dohodli, že budú chodiť každý týždeň iný sused a bude robiť odvoz do mesta. Milé, nie? Alebo zaveďme pravidlo, že od 6:30 do 7:30 jazdia hlavne rodičia s deťmi ...alebo ja neviem, čo....vymyslite sami.

Zhrniem to: Najlacnejšie riešenie dopravnej situácie v Bratislave je zobrať bielu farbu a nakresliť pruhy len pre autobusy všade tam, kde sa to dá - aj na ŠANCOVÚ. Nie je predsa možné robiť túto trasu namiesto deklarovaných cca 20 minút hodinu a viac. Ľudia, ktorí používajú MHD chcú šetriť životné prostredie a aj dopravnú situáciu v meste, zaslúžia si byť odmenení - plynulou jazdou.

Keď sa už kompetentní rozhodli zmeniť grafikon na pol roka (od decembra zasa jazdí 215 až na NIVY) a trápili tým cestujúcich nezosúladenými prestupmi ....skúsme teraz potrápiť zástancov individuálnej dopravy. Možno napokon uznajú výhody hromadnej dopravy a pridajú sa k nám. Odmenou nám bude plynulá dopravná situácia a čistejšie ovzdušie v hlavnom meste. To všetko pri minimálnych nákladoch. A to predsa všetci chceme!